dilluns, 23 d’abril del 2012

Un llibre escrit amb el cor



De tot cor (Edicions de l’Albí) són 32 narracions, de 32 autors de la Catalunya central, d’estils tan diversos que van del lirisme a l’humor, passant pel surrealisme i la ironia.
Tomàs Àrias ens presenta un escriptor enlluernat per una mulata colombiana, amb l’ombra de García Màrquez i l’amor a la literatura com a rerefons; el conte de Lluís Calderer, d’estil rodoredià, mostra una protagonista voluble i capriciosa; Lluís Casals, amb un to molt divertit, ens parla de la peculiar història d’una russa rossa i un calb de Ripoll; un servidor hi té un relat sobre un regal que fa 25 anys que espera que l’obrin; Lluís Cerarols ens trasllada els dubtes d’en Vinyals, que no sap si llançar-se o no a l’amor; David Clusellas recrea una història d’amor avinyonenca, amb caràcter universal; Jordi Cussà ofereix una píndola breu però intensa amb el retrat crepuscular d’un home solitari que s’acaba de llevar; Pilar Duocastella ens fa conèixer la Lolines, una prostituta carregada de poesia; Jordi Estrada ens parla de l’amor i de la llibertat en un relat que barreja ironia i lirisme a parts iguals; Pasqual Farràs posa la força de la seva prosa al servei de la història d’una noia que torna a Solsona després d’haver viscut fora; Agustí Franch analitza, en un relat divertidíssim, les fantasies de les iaies amb els fisioterapeutes; Teresa Franquesa reconstrueix i rescabala, a través dels seus protagonistes, una antiga i trista història d’amor; Jaume Huch s’aproxima, en clau irònica i amb desenllaç sorpresa, al desengany amorós; Cesc Martínez, com Duocastella, també construeix una prostituta redemptora, en aquest cas envers el soldat que és a punt de marxar a la guerra; Zulima Martínez actualitza el mite de Narcís en un ambient oníric i inquietant; Joan Jordi Miralles, fidel al seu estil de to estripat i llenguatge extrem, presenta la història d’amor entre un home i la seva gossa; Abraham Mohino narra el viatge a Sicília d’una parella que volen posar a prova la solidesa de la relació; Pep Molist explica com la Martina viatja a “l’altre barri”, on busca el seu avi que acaba de morir; Màrius Moneo fa una al·legoria de la vida en parella a través d’una curiosa recreació de La metamorfosi kafkiana; Sònia Moya fa aflorar un contrast de sentiments davant d’un cor de vaca que ha de servir per fer un treball escolar; la narració de Daniel Peñarroja explora el món de les infidelitats d’una manera força surrealista; La història d’amor de Joan Pinyol té regust mariner; la de Marila Pons, en canvi, recrea la tendresa de l’amor entre infants; Manel Quinto contrueix una història d’amor en temps de guerra on intervenen Petrarca i la seva estimada, Laura; Teresa Roig parla de les rutines de la relació en parella; Jordi Santasusagna, que amaga un dels finals més sorprenents del recull, uneix amor i bogeria; Jaume Serra Fontelles recorda, amb to malencònic, un amor que no va ser; Josep Maria Solà ercriu una “carta al pare” dura, sincera i honesta; Marta Teixidó furga, a través de quatre petites històries, en alguns matisos sobre l’amor i el desamor; Josep Tomàs Cabot, el més veterà de la colla, fa un assaig narratiu sobre la mort per amor en Shakespeare, Goethe i Tolstoi; i, finalment, a Montserrat Vilarmau l’amor i el desamor li serveixen per fer una al·legoria política.


(Article publicat a Regió7, dissabte, 21 d'abril de 2012)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada